Collectie militair materieel

Kwatta's Manoeuvre Chocolaad


In vele plunjezaken van Nederlandse soldaten was een chocolade reep te vinden van de N.V. Stoom Cacao- en Chocoladefabriek Kwatta te Breda. Het woord ‘Kwatta’ verwijst naar een Surinaamse cacaoplantage. Het woord betekent ‘een vierde’ en symboliseert dat het recept van een reep Kwatta uit een kwart cacao bestaat.

De eerste verpakte chocoladereep van Kwatta kwam in 1907 op de markt. In de beginjaren was vooral het Nederlandse leger de grootste afnemer. Chocolade is voedzaam, lang houdbaar en dat maakt het ook zeer geschikt voor het leger. De chocoladereep is ‘het krachtvoedsel van het Nederlandse leger’ en wordt in kazernes verkocht onder de naam ‘manoeuvre chocolade’.

Op de wikkel staat een soldaat en een matroos afgebeeld. Deze ‘soldaat’ en ‘matroos’ waren zegels waarmee kon worden gespaard voor een gratis reep, een tinnen speelgoedsoldaatje of een servies. Kwatta maakte reclame met de stelling dat je je leven lang kunt blijven doorsparen. Het bedrijf adverteerde dan ook met de slogan: ‘Kwatta-soldaatjes blijven altijd geldig’. Helaas gaat deze stelling niet helemaal op: in 1977 verdween het bedrijf uit Nederland. Het bedrijf bestaat nu nog als onderdeel van het Belgische merk Heinz.

Er staan twee van deze blikjes tentoongesteld in Oorlogsmuseum Overloon, in de tentoonstelling Nederland Tijdens De Tweede Wereldoorlog.

360 dagen per jaar geopend - voor alle leeftijden - gratis parkeren
Cookie instellingen

Stel hier uw cookie voorkeur in. Meer informatie over het gebruik van gegevens en de verschillende cookies vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.