Publicatiedatum: Donderdag 25 maart 2021 • Terug naar nieuwsoverzicht

Oorlogsmuseum worstelt en komt boven

De deuren van Oorlogsmuseum Overloon zijn al maanden gesloten. Dit betekent geen bezoekersinkomsten voor het bijna niet gesubsidieerde museum. Toch wordt er niet stilgezeten. Dit jaar bestaat het museum 75 jaar. Renovatiesubsidies vanuit de provincie Noord-Brabant en het vfonds maken het mogelijk dat het museum twee bijzondere bouwprojecten kan uitvoeren.

In de voormalige Overloon hal is een nieuwe multimediale ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen gerealiseerd. Met deze zaal, het DigiLab, kan het museum ook aan zijn vaste bezoekers steeds een nieuw aanbod presenteren. De opening van deze ruimte, compleet met een splinternieuwe Jeep-expositie, wordt in de week van 25 mei voorzien. Op deze datum bestaat het museum officieel 75 jaar.

Het tweede project is een nieuw paviljoen in de grote Militaire Hal. Op de plaats waar voorheen het D-day strand en de Atlantikwall zich bevonden, komt nu een groot nieuw gebouw met een schuin dak te staan. Op dit dak komen de resten van een Lancaster bommenwerper te liggen. Onder het dak komt een nieuwe expositie over de ‘Luchtoorlog’ en een filmzaal. In de filmzaal krijgen bezoekers een intrigerende en bijzondere film te zien als afsluiting van hun museumbezoek.

De afgelopen maanden is dat deel van de militaire hal compleet gestript. Alle voertuigen, wandtekeningen en de Spitfire zijn daar weggehaald. Alle klinkers zijn eruit gehaald en de komende tijd wordt er een nieuwe vloer gestort en het nieuwe paviljoen opgebouwd. Ook de landmacht en de luchtmacht werken hieraan mee. De oplevering wordt voorzien rondom 1 juli.
D-day en de Atlantikwall krijgen een nieuwe plek in de militaire hal. Met het verplaatsen van deze displays wordt de bezoeker (weer) volgens chronologisch tijdlijn door het museum geleid. Ze eindigen dus in het nieuwe paviljoen waarin de gevolgen van oorlog naar voren komen, maar ook wat vrijheid toen en vandaag de dag betekent.

Het gelijktijdig verbouwen en missen van bezoekersinkomsten is een behoorlijke uitdaging. Want renovatiesubsidies zijn er niet om de gevolgen van Covid-19 op te vangen. Tot 20 april blijven de deuren van het museum sowieso nog gesloten. Wanneer het museum zijn deuren weer mag openen is nog onduidelijk.

360 dagen per jaar geopend - voor alle leeftijden - gratis parkeren