Publicatiedatum: Maandag 17 juli 2017 • Terug naar nieuwsoverzicht

Fotoalbum Nederlandse vlieger

In mei 1940 was een jonge Maastrichtenaar, Henk Boots, leerling-vlieger bij de LVA, de Nederlandse luchtmacht in die tijd. Vanaf Vliegkamp Vlissingen wisten ze daar, enkele dagen na de Duitse inval, met 23 vliegtuigen Fokkers S. IX te ontkomen naar Frankrijk. Een wereldreis zou volgen. Henk maakte een fotoalbum waarin die reis uitvoerig gedocumenteerd staat. In de loop van de oorlog werd hij ingedeeld bij het "Nederlandse" RAF 320 Squadron. Helaas kwam hij in februari 1944 bij een trainingsvlucht met een B25 Mitchell om het leven. Kort na zijn dood werd zijn dochter Sue geboren, die haar vader alleen maar kent van het fotoalbum. Zij droeg het album enkele dagen geleden over aan ons museum. Voor ons een geweldige aanvulling op de geschiedenis van onze eigen Mitchell!