Publicatiedatum: Donderdag 20 april 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

Kind onder vuur

Elke dag hoor je erover in het nieuws: Oorlog. Veel kinderen hebben ermee te maken, of zijn ervoor op de vlucht. Het Oorlogsmuseum Overloon heeft er  een speciale tijdelijke tentoonstelling over.

Voor veel Nederlandse kinderen is het maar moeilijk voor te stellen hoe het is om te leven in oorlogsgebied. Wij leven al bijna 80 jaar in vrede. In de interactieve, multimediale tentoonstelling ‘Kind onder vuur: oorlog en vrijheid’ ontdekken kinderen, maar ook hun ouders, hoe het is om op te groeien in een oorlogssituatie. De expositie vertelt de verhalen van Hans, Helma, Angie en Otim. Hans is met zijn familie opgepakt door de Nazi’s en gevangen genomen in Kamp Vught. Helma moest vluchten omdat in Syrië de raketten ’s nachts boven haar huis vlogen. Angie verloor haar been toen ze op een landmijn stapte in Colombia. En Otim heeft in Oeganda als kindsoldaat jarenlang door de jungle getrokken. Hoe dat voor hen was – en hoe het nu met ze gaat – is te ervaren in de tentoonstelling, die bestaat uit educatieve video’s, actieve spellen en persoonlijke dilemma’s.

De tijdelijke expositie Kind onder vuur is nog tot en met 26 februari 2024 te bekijken in het museum.

Het project Kind onder vuur is tot stand gekomen met dank aan: Nationaal Monument Kamp Vught, Rode Kruis, Humanity House en Critical Mass