Verwachte voertuigen

Borgward Leichter Zugkraftwagen 3-t

Weer een nieuwkomer bij Militracks, en wat voor één! Speciaal voor het evenement komt uit Normandië deze Borgward 3-ton Zugmaschine, Sd.Kfz. 11, over. Met een treklast van 3 ton was dit voertuig vooral bedoeld als artillerietrekker voor de 10,5-cm-leFH 18, waarbij leFH staat voor Leichte Feldhaubitze oftewel lichte veldhouwitser. Voor de kenners: het chassis van dit voertuig is hetzelfde als dat van een Sd.Kfz. 251. Maar deze drietonner is een zeldzaam voertuig waarvan er in Europa nog hooguit een stuk of tien zijn. Dit exemplaar werd ontdekt in de Vogezen in de jaren '70 waar het in de bosbouw werd gebruikt. Het behoort nu tot de prachtige collectie van het bekende Overlord Museum, in Colleville-sur-Mer, aan Omaha Beach. En als je daar toevallig heen gaat, ook de museumshop is echt een aanrader!