Museum in het donker
2025

Museum in het donker 2023 was een groot succes!

We zien jullie graag terug in het najaar van 2025

******

Museum in het donker op 9, 10, 17, 18, 24 en 25 november 2023 - UITVERKOCHT

BELEEF NOG 1X HET VERHAAL VAN PARATROOPER VINCENT J. SPERANZA

Na sluitingstijd én na zonsondergang een bezoek brengen aan het Oorlogsmuseum Overloon? Dat was dit najaar weer mogelijk tijdens het evenement ‘Museum in het donker’. Op een zestal avonden in november konden bezoekers zich onder laten dompelen in het heroïsche verhaal van de in augustus op 98-jarige leeftijd overleden Vincent J. Speranza. Vincent maakte als Amerikaanse paratrooper onderdeel uit van van de 101st Airborne Division, die tijdens de Tweede Wereldoorlog onder andere in actie kwam in de Ardennen en betrokken was bij de bevrijding van een concentratiekamp.

ZES AVONDEN
Tijdens deze avonden werd een deel van het museum op een andere manier ‘uitgelicht’, letterlijk en figuurlijk! De beleving van het museum in het donker is een hele andere dan een museumbezoek overdag. Bezoekers werden meegenomen in het heldheftige verhaal van Speranza. Middels beeld, licht, geluid, verhaalvertellingen en re-enactment, werden zij op een unieke wijze onderdeel van dit indringende stukje geschiedenis. De avonden stonden garant voor een bijzondere beleving van een prachtig verhaal in een indrukwekkende omgeving.

VINCENT J. SPERANZA
De verhaallijn die deze editie nog 1 x centraal stond was die van Vincent J. Speranza, ingedeeld bij de 501st Parachute Infantery Regiment (onderdeel van de 101st Airborne Division) als Machine-gunner. Zijn ervaringen tijdens het Ardennenoffensief heeft hij vastgelegd in een boek dat de basis vormde voor deze bijzondere avonden in het donker.

EERBETOON
Vincent overleed op 2 augustus 2023 op 98-jarige leeftijd. Als eerbetoon aan hem werd zijn verhaal nog 1x vertelt tijdens de Museum in het Donker-avonden. Voor Vincent was het erg belangrijk om zijn verhaal door te geven en vooral aan de jeugd een boodschap mee te geven. Om die reden kregen kinderen t/m 12 jaar gratis entree voor Museum in het donker.* Voor het spaghetti buffet is het van belang een apart kinderticket te bestellen.

SPAGHETTI-BUFFET
Bij het verhaal van Speranza hoorde een goed gevuld bord spaghetti naar authentiek Italiaans recept. Tijdens deze avond werd ook duidelijk waarom!

Bezoekers konden een bezoek aan het Oorlogsmuseum Overloon combineren met een smakelijk 2-gangen spaghettibuffet in het museumcafé. Het buffet werd op deze zes avonden van 18.00 tot 19.00 uur geserveerd, inclusief een smakelijk toetje én drankje naar keuze.

OPENINGSTIJDEN:
Data: 9, 10, 17, 18, 24 & 25
De avondopenstellingen zijn van 18:00 uur tot 22:30 uur.
Voor een goede doorstroom wordt er gewerkt met tijdsloten. Inloop is mogelijk tot 20:45 uur.*

*Ongeacht welke tijd je als inloop reserveert je mag tot 22:30 uur in het museum blijven.

Het museum sluit tussen 17:00 en 18:00 uur wegens voorbereidingen.

TICKETVERKOOP & PRIJZEN
Bestel je tickets via de button rechts bovenin het scherm.

Wij verlenen geen restitutie op reeds gekochte tickets!

BELANGRIJKE INFORMATIE

* Tickets zijn enkel online verkrijgbaar in de voorverkoop; er is geen dagkassa;
* Gratis parkeren is mogelijk op het parkeerterrein van het Oorlogsmuseum, vanuit daar wordt met bewegwijzering de route naar het museum duidelijk gemaakt;
* Er wordt met tijdsloten gewerkt, inloop op deze zes avonden is mogelijk tot 20:45 uur;
* Het museum is geopend tot 22:30 uur, het museumcafé is geopend tot 23:00 uur;
* Tijdens het bezoek zijn er voldoende mogelijkheden om een hapje of drankje te nuttigen;
* Het evenement vindt zowel binnen als buiten plaats, dus denk aan warme kleding;
* De avonden betreffen een gedeeltelijke openstelling; het programma vindt voornamelijk plaats in de Militaire Hal;
* Bezoekers dienen rekening te houden met harde geluiden wanneer zij het evenement met kleine kinderen en/of honden bezoeken;
* Aanbeveling; wij achten het event geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar vanwege het onderwerp en de inhoud van de verhaalpunten.
* Per betalende volwassene mag er één  kind t/m 12 jaar gratis het event te bezoeken. Hiervoor dient een kinderticket met tijdslot gereserveerd te worden in de ticketstraat. We controleren dit bij de ingang.
* De voertaal is Nederlands.

Wegens voorbereidingen en opbouwwerkzaamheden is het museumcafé op de dagen van Museum in het Donker om 16:00 uur gesloten. De laatste eindfilm zal draaien om 15.45 uur. Wij hopen op uw begrip.

CONTACT EN ROUTE
Oorlogsmuseum Overloon
Museumpark 1
5825 AM Overloon
0478 – 64 12 50
info@oorlogsmuseum.nl

LET OP: 19,20,21 en 22 maart kunt u mogelijk overlast ervaren vanwege verbouwingswerkzaamheden.