Publicatiedatum: Vrijdag 06 oktober 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

Kruizen voor Oekraine

Kruizen voor Oekraïne

In het Oorlogsmuseum in Overloon start op 12 oktober een bijzondere tentoonstelling, die zijn oorsprong vindt in de oorlog in Oekraïne. Kunstsmid Serhii Polubotko, uit Oekraïne, ontving in 2022 van een buitenlandse collega een smeedwerk kruis, met de tekst: voor vrede in Oekraïne.

Dat bracht Polubotko op het idee om kunstsmeden in de hele wereld op te roepen om kruizen te maken. Inmiddels zijn er meer dan 175 kruizen gemaakt, uit talloze landen in de wereld. Van Noorwegen tot Chili, en van Nederland tot … Oekraïne. Die kruizen kwamen afgelopen dagen binnen in Overloon. Het was een flinke opgave om de kruizen uit Oekraïne naar Nederland te krijgen, maar uiteindelijk lukte dit toch. De tentoonstelling is mede hierdoor uniek te noemen. Naast het bijzondere initiatief werd nog niet eerder dit aantal kruizen samen geëxposeerd.

Alle kunstsmeden hebben elk vanuit hun eigen boodschap en in hun eigen vormentaal een kruis gesmeed, waardoor het een zeer gevarieerde expositie is geworden. De tentoonstelling is een samenwerkingsproject met het Ambachtelijke Smedersgilde van België vzw, dat het museum op het spoor bracht van deze zware smeedijzeren kunstwerken. De kruizen zijn tot en met 10 december 2023 in Overloon te zien.

Het museum grijpt deze expositie tegelijk ook aan voor een handreiking naar de Oekraïne-vluchtelingen in Nederland. Want samen met inwoners van de Gemeentelijke Oekraïne Opvang wordt invulling gegeven aan de opening, die op 12 oktober plaatsvindt. En ook Serhii Polubotko, die inmiddels uitgeweken is naar New York, zal via een video-verbinding bij de opening acte de présence geven.