Publicatiedatum: Vrijdag 01 december 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

WIJ ZIJN KIDSPROOF!

WIJ ZIJN WEER KIDSPROOF! HOE LEUK EN HOE BELANGRIJK!

Een brief van de directeur van de Museumvereniging aan Oorlogsmuseum Overloon:

Met groot genoegen willen wij u feliciteren met de benoeming tot Kidsproof museum 2024. Jullie mogen dit keurmerk een jaar lang voeren. Dit kwaliteitsstempel is een initiatief van de Museumvereniging en laat zich het beste vergelijken met de Michelinsterren van de museumwereld. Het komt tot stand door en voor kinderen. Zij moeten het museum een hoge waardering geven en de NET promotor score – een meetinstrument in hoeverre kinderen het museum zouden aanraden aan andere kinderen – moet zeer goed zijn. Oorlogsmuseum Overloon voldoet aan deze criteria en één van de kinderen geeft als beoordeling: “Dit museum is super leuk als je van geschiedenis houd en er zijn veel leuke opdrachten.”.

In totaal telt Nederland het komende jaar 77 Kidsproof musea, een record! Na 15.000 museuminspecties door meer dan 9.000 Museuminspecteurs – dat zijn kinderen t/m 12 jaar – mogen musea in alle 12 provincies een jaar lang dit felbegeerde keurmerk voeren. Steeds meer kinderen weten het museum te vinden. In 2023 zagen we dan ook een spectaculaire toename van het museumbezoek in de leeftijdscategorie tot 13 jaar.

Musea spelen op deze groeiende groep in en de kwalificatie Kidsproof helpt hen nieuwe doelgroepen aan te boren. Alle musea die het Kidsproof label hebben verdiend, krijgen een ereplek op Museumkids.nl. En dat vergroot de aantrekkingskracht van uw museum, voor kinderen, (groot)ouders en basisscholen.

Met trots brengen wij dit keurmerk vandaag groots onder de aandacht, want musea zijn belangrijk. Aan de hand van uiteenlopende collecties vertellen musea over waar we vandaan komen en wie we zijn. In musea kun je een leven lang leren en de wereld steeds opnieuw ontdekken.

Nogmaals van harte gefeliciteerd!

Met hartelijke groet,

Vera Carasso