Publicatiedatum: Maandag 13 december 2021 • Terug naar nieuwsoverzicht

WIJ ZIJN KIDSPROOF!

WIJ ZIJN WEER KIDSPROOF! HOE LEUK EN HOE BELANGRIJK!

Onderstaand de brief aan de Burgemeester van het Boxmeer:

Geachte heer Van Soest,

Van harte gefeliciteerd! In uw gemeente is het Oorlogsmuseum Overloon door kinderen verkozen tot één van de 65 kindvriendelijkste musea in Nederland. De Museuminspecteurs, kinderen tot en met 12 jaar, gaven het museum het rapportcijfer 8.55. Het museum wordt door één van de kinderen bijvoorbeeld geroemd omdat ‘er wordt verteld over de oorlog. Wat me het meest bij is gebleven is het jongetje die vertelde hoe er helemaal niks om te eten was en dat het zo koud was.'

 

In de afgelopen 12 maanden hebben duizenden deelnemende kinderen bijna 8.000 inspecties gedaan. Dat is veel, omdat musea in die periode meer dan 6 maanden gesloten waren. Het is bijzonder toch zo veel positieve reacties te krijgen, en mooi dat jonge mensen zulke positieve ervaringen opdoen – ook in een museum in uw gemeente. We hopen dat dit een basis legt voor meer bezoeken in de toekomst. Alle musea die het Kidsproof label hebben verdiend, krijgen een ereplek op Museumkids.nl. En dat vergroot de aantrekkingskracht van uw gemeente, voor kinderen, (groot)ouders en basisscholen.

 

Want musea hebben veel te bieden. Aan de hand van uiteenlopende collecties vertellen musea over waar we vandaan komen en wie we zijn. In musea kun je een leven lang leren en de wereld steeds opnieuw ontdekken. Musea bewaren, onderzoeken, interpreteren en presenteren een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, en ontwikkelen zich continu. Mede dankzij de oprechte feedback van de Museuminspecteurs, die vaak concrete ideeën hebben over wat ze nog leuker of beter zouden vinden.

 

Tegelijkertijd dragen musea ook bij aan de aantrekkingskracht van de gemeente en de regio. En dat is extra belangrijk nu het internationaal toerisme voorlopig op een laag pitje blijft staan. Uit onderzoek blijkt dat museumbezoekers ook extra geld uitgeven in lokale winkels en horeca. Een ander bijkomend voordeel is dat een fijnmazige, culturele infrastructuur bijdraagt aan hogere grondprijzen en de aantrekkelijkheid als woon- of vestigingsplaats.

 

Museumbezoek door kinderen en jongeren tot en met 18 jaar is sinds 2011 enorm gegroeid, naar 6,2 miljoen in 2019. Dat is ruim 18% van al het museumbezoek. Daarvan vindt bijna twee derde plaats in familieverband; een derde betreft schoolbezoek. Uit data van de Museumkaart en de Museumkidskaart kunnen we concluderen dat de bezoekers steeds diverser worden en dat zij in een jaar gemiddeld zo’n zeven keer naar musea gaan. Door de impact van de coronacrisis is museumbezoek fors afgenomen. We verwachten dat vanwege de onzekerheid over gezondheid, werk en inkomen, het herstel geleidelijk zal zijn, maar ook dat het aandeel van gezinnen de komende jaren wel eens verder kan groeien.

 

De Museumvereniging bouwt samen met ruim 450 Nederlandse musea dan ook verder aan een stevig draagvlak onder publiek en politiek. In deze barre en bizarre tijden rekenen we erop dat u en uw gemeente blijft investeren in de culturele infrastructuur in het algemeen en in musea in het bijzonder. Want alleen samen vertellen musea het hele, actuele verhaal van onze steeds veranderende samenleving. Aan iedereen – niemand uitgezonderd!

 

Vanzelfsprekend bent u van harte welkom om het museum te komen bezoeken, online en ter plekke!

 

Met hartelijke groet,

 

Jan van Kooten, directeur a.i. Museumvereniging

Bezoek op 15 & 16 oktober ons nieuwe Eyewitness Event!
Cookie instellingen

Stel hier uw cookie voorkeur in. Meer informatie over het gebruik van gegevens en de verschillende cookies vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.