Publicatiedatum: Donderdag 21 december 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

150.000ste bezoeker van 2023

Oorlogsmuseum ontvangt op Tweede Kerstdag zijn 150.000ste bezoeker van 2023

Een mijlpaal, want de laatste keer dat het museum in één jaar zoveel bezoekers mocht ontvangen was in 1984, nu dus bijna 40 jaar geleden. Met nog twee volle dagen te gaan voor Kerstmis wordt op 26 december de 150.000ste bezoeker verwacht. Eerste Kerstdag is het museum traditiegetrouw gesloten.

Na 1984 gingen de bezoekersaantallen in het museum geleidelijk aan achteruit. Met een dieptepunt in 2003, toen passeerden er nog ‘maar’ 82.000 bezoekers de toegangspoorten. Sinds de komst van de grote militaire hal in 2006 en de opkomst van sociale media staat het museum (weer) op de kaart en weten steeds meer bezoekers uit binnen en buitenland het museum te vinden. Ook de evenementen die het museum organiseert zorgen voor een grotere naamsbekendheid en hogere bezoekersaantallen. Toch blijft er altijd werk aan de winkel. Nog steeds krijgt het museum regelmatig terug van bezoekers dat ze niet wisten dat het zó groot is en er zo veel te zien is in het museum.

So this is Christmas…
Om te blijven groeien qua bezoekersaantallen organiseert het museum sinds een paar jaar tijdens vakanties extra activiteiten in het museum. Beleving en ontdekken staan dan centraal. Zo ook deze kerstvakantie, van levende displays bij de Churchilltank en Horsa Glider tot aan het hangen in een parachute-harnas. Re-enactors zijn op diverse dagen aanwezig om vragen te beantwoorden. Het is als bezoeker mogelijk om zelf een keer in een tank te klimmen of te leren telefoneren zoals dit in oorlogstijd gebeurde.

Kinderdirecteur
Ook onze kinderdirecteur denkt het hele jaar door goed mee als het gaat om het museum zo kidsproof mogelijk te laten zijn. Zijn idee dit jaar is om voedselbonnen uit te delen aan alle bezoekers waar zij dan gratis een oorlogsstamppotje mee kunnen halen bij het gezellig aangeklede kerststandje midden in het museum. Het hele kerstprogramma is hier te vinden.