Publicatiedatum: Maandag 19 februari 2024 • Terug naar nieuwsoverzicht

In memoriam Hélène Egger

Als 10-jarig Joods meisje maakt Hélène Egger de Duitse aanval op Nederland mee. Niet lang nadat de bezetting een feit is, verliest ze alles wat haar lief is. In het voorjaar van 1942 worden de broers van Hélène opgepakt en uiteindelijk via kamp Westerbork naar het vernietigingskamp Auschwitz gedeporteerd en vermoord. Hélène wordt zelf ook opgepakt en overgebracht naar de verzamelplaats in Amsterdam, beter bekend als de Hollandsche Schouwburg, maar om onverklaarbare redenen weer vrijgelaten.

Daarna duikt ze op verschillende plaatsen onder, tot de bevrijding van Zuid-Nederland op 17 september 1944. Ze verblijft het langst in Vorstenbosch in Noord-Brabant. Hélène sprak niet over de oorlog tot op latere leeftijd.

Dat de oorlog in haar latere leven een rol bleef spelen, ervoeren ook haar eigen kinderen. Voor dochter Debby was het aanleiding het verhaal vast te leggen en door te willen geven. Ze schreef een boek "Ik ben er nog".

Oorlogsmuseum Overloon & Hélène Egger
In Oorlogsmuseum Overloon heeft het verhaal van Egger ook een prominente plaats gekregen in de tentoonstelling "Nederland in de Tweede Wereldoorlog". Aan de hand van een korte film en diverse persoonlijke objecten wordt het leven van Hélène tijdens de Tweede Wereldoorlog verteld, ook komt ze zelf in beeld. De film won diverse filmprijzen zowel nationaal als internationaal. Egger was in 2016 aanwezig bij de opening van de nieuwe tentoonstelling. Haar verhaal zal in ons museum te zien blijven, nu zij het zelf niet meer kan vertellen.

#oorloghoortineenmuseum