Publicatiedatum: Dinsdag 28 november 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwe expo Operation Anthropoid

Vanaf november 2023 is de nieuwe tijdelijke expositie te zien bij Oorlogsmuseum Overloon.

Dit is een samenwerking met de Tsjechische ambassade.  'Operation Anthropoid' is beter bekend als de aanslag op Reinhard Heydrich in mei 1942.

Reinhard Heydrich was één van de machtigste mannen in het Derde Rijk van Hitler. Lang, atletisch, intelligent, blond en met blauwe ogen was hij bovendien alles wat Hitler zag als het prototype van een ariër. Hij was verantwoordelijk voor miljoenen doden, want zijn taak was het vinden en doden van alle vijanden van het rijk.

Heydrich, die in zijn arrogantie meende dat hij niets te vrezen had van het Tsjechische verzet, liet zich graag in zijn open wagen door Praag rijden, die op last van RFSS Himmler wel was voorzien van extra stalen beplating aan de achterzijde. Op 27 mei 1942 zou hij naar Berlijn vliegen, rijdend door Praag in zijn open auto werd hij aangevallen. Nadat de stengun van Gabčík weigerde, wierp Kubiš een antitankgranaat naar Heydrichs auto.

De verwondingen van Heydrich leken aanvankelijk mee te vallen. Een spoedoperatie werd geweigerd. De SS-generaal mocht alleen door een Duitse arts behandeld worden. In de dagen die volgden, bleken de verwondingen toch ernstiger. Vuil en paardenhaar uit de bekleding van de auto waren zijn milt binnengedrongen en hij bezweek op 4 juni 1942 aan de verwondingen die hij opliep door de aanslag van de Tsjech Jan Kubis en de Slowaak Jozef Gabcik.

Hitler was woedend dat er een aanslag was gepleegd zo’n belangrijk persoon als Heydrich. Als wraak tegen de Tsjechen werden Lidice en Lezaky met de grond gelijk gemaakt, de plaatsen waar de verzetsstrijders vandaan kwamen, dachten de nazi’s (overigens onterecht). Vrijwel alle inwoners werden vermoord of gedeporteerd. Hitler en consorten wisten dat het verlies van Heydrich een enorm gat opleverde, dat zij niet meer wisten te vullen.

De tentoonstelling wordt opgedragen aan alle dappere mannen en vrouwen die hebben deelgenomen aan het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, evenals aan alle slachtoffers.

Kom meer te weten over deze aanslag en de mannen die hierachter zaten bij Oorlogsmuseum Overloon.

De expositie is tot en met 5 mei te zien in het museumpark.