Publicatiedatum: Maandag 06 november 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

Bijzonder bezoek

Bijzonder bezoek in Oorlogsmuseum Overloon

We hadden vrijdag 27 oktober de eer om WO2 veteraan Frank Fabianski ( 102 jaar ) rond te mogen leiden in ons museum.

Frank diende van 1942 tot en met 1945 bij het 104th Signal Company, 104th Infantry Division als Technician 3rd grade, ook wel de Timberwolves genaamd. Hij werkte toentertijd voornamelijk met codeermachines vertelde hij ons vandaag.

In augustus 1944 kwam hij met zijn divisie aan in Cherbourg in Frankrijk en ze zijn langzaam opgerukt tot aan Wuustwezel in België waar ze op 18 oktober 1944 aankwamen.

De 104th Infantry Division was onderdeel van Operation Pheasant (West-Brabant) welke duurde van 20 oktober tot 4 november 1944. Tijdens deze operatie werden er vele dorpen en steden bevrijd van de Duitse bezetter.

Na deze operatie is de divisie uiteindelijk ingezet in Duitsland waar Frank op 10 januari 1945 zwaar gewond raakte. Het hoofdkwartier waar hij als onderofficier werkzaam was werd getroffen door vijandelijke bommen… hierbij kwamen zeven van zijn kameraden om het leven waaronder ook zijn beste vriend Bill.

Frank werd ernstig gewond afgevoerd naar een veldhospitaal en ontving hiervoor de Purple Heart medaille.

Nu 79 jaar later is Frank Fabianski voor de eerste keer terug in Europa om de slagvelden van weleer te bezoeken. Maar ook om zijn beste vriend Bill te eren en zijn graf te bezoeken op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten.

Het was bijzonder om Frank en zijn familie ons museum te laten zien. Ondanks zijn hoge leeftijd was Frank bijzonder fit, was zeer geïnteresseerd en vertelde veel over zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog.