Publicatiedatum: Maandag 13 maart 2023 • Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwe Baileybrug

''Nieuwe'' Baileybrug geplaatst in het museumpark

Er is hard gewerkt in ons park. De mannen van Defensie (102 Constructie-compagnie) zijn bezig geweest met het leggen van een ''nieuwe'' Baileybrug in ons park.

Toen de Geallieerden de Duitsers in Europa eenmaal begonnen terug te dringen, werden zij geconfronteerd met ernstige logistieke problemen. Veel bruggen over rivieren en kanalen waren vernietigd en om voertuigen en manschappen te laten oprukken moesten nieuwe (tijdelijke) bruggen worden gebouwd. Dankzij een uitvinding van de Engelsman Donald Bailey beschikten de genietroepen over een bouwpakket, waarmee snel een stalen brug kon worden gebouwd: de Baileybrug.

Deze brug lag jarenlang verscholen in De Hout te Alkmaar, achter Huize Westerlicht over een slootje, en zorgde voor de toegang tot de achterkant van het ziekenhuis. In 2021 werd het gehele ziekenhuisterrein in De Hout grondig herzien. Hierbij lag deze Baileybrug in de weg en moest zodoende plaatsmaken. De Noordwest Ziekenhuisgroep heeft deze brug aan ons geschonken en de brug is op woensdag 8 september 2021 aangekomen in Overloon.

De ''nieuwe'' Baileybrug is onderdeel van het verlengde fietspad door het museumpark. Inmiddels kennen we de fietsbrug door het museum, maar vanaf 1 april (nee, het is geen grap) fiets je via knooppunt 31 over beide bruggen.