Programma 2022 - Een indrukwekkende dag uit voor jong en oud!

* KLIK HIER VOOR DE PLATTEGROND VAN HET TERREIN

KAMPEMENTEN
Over het gehele buitenterrein van het museum zullen kampementen worden ingericht door de verschillende groepen. Amerikaanse, Britse en Duitse eenheden worden uitgebeeld zoals zij toen aan en achter het front leefden. Duik terug in de tijd, zie de geschiedenis tot leven komen en ervaar hoe de soldaten van toen het hebben beleefd. Ga in gesprek met de re-enactors en kom meer te weten over dit bijzondere stukje geschiedenis.

foto: Jacques Hendriks

MOCK BATTLES
Een van de spectaculairste onderdelen van het weekend zijn de Mock Battles (schijngevechten) tussen de deelnemende groepen. Vanaf de tribune heb je een uitstekend uitzicht op alles wat er staat te gebeuren. Tweemaal per dag zullen op gezette tijden de groepen het tegen elkaar opnemen in een professioneel opgezet scenario. Compleet met losse flodders, special effects en voertuigen. Een unieke beleving op een historische plek.

Tijdens deze battles kunnen er harde knallen te horen zijn, houd hier rekening mee.

WAPENSCHOUW
Altijd al meer willen weten over bepaalde wapens? Kijk vanaf de tribune naar enkele demonstraties en uitleg. En let op: bij een demonstratie wordt ook met losse flodders geschoten!

VUURWAPENTEAM
Wil jij meer weten over een aantal echte wapens uit de Tweede Wereldoorlog en wil je er zelf een vasthouden? Dat kan, ons Vuurwapenteam vertelt je er alles over op 15 & 16 oktober.

RC ARMOUR GROUP HOLLAND / BATTLE TANKS NEDERLAND
Rijdende schaalmodellen, levensecht en tot in het kleinste detail uitgevoerd. Al vaker te zien geweest in ons museum en altijd een unieke beleving. Jullie kunnen ze vinden achterin de grote militaire hal.

Foto: Oorlogsmuseum Overloon

MILITARIA MARKT
50 unieke kramen die objecten en spullen uit, over en van de Tweede Wereldoorlog verkopen. Loop gerust eens rond en wie weet wat voor een koopjes er te vinden zijn. De markt is te vinden nabij de vaste horeca aan de andere zijde van het museum, rechts van de vaste ingang.

En vergeet onze merchandise kramen niet in het museumpark – alleen dáár kun je het unieke Eyewitness Event T-shirt kopen (oplage beperkt).

Foto: Oorlogsmuseum Overloon

LEVEND MUSEUM
Vanzelfsprekend is entree tot het museum inbegrepen bij de ticketprijs. In het gehele museum worden extra activiteiten georganiseerd. Natuurlijk vergeten wij de inwendige mens niet, meerdere horecapunten worden ingericht met heerlijke drankjes en hapjes.Foto: Oorlogsmuseum Overloon

KINDERSPEURTOCHT
Speciaal voor de jongste bezoekers hebben wij een unieke speurtocht uitgezet. Vraag bij de entree je eigen speurtocht en kijk of het jou (samen met je ouders) lukt om deze te voltooien. En wellicht win jij wel die super mooie prijs aan het einde van het weekend…! Alle deelnemers krijgen sowieso bij het inleveren van de speurtocht een leuke VERRASSING cadeau!

LEZING 'VROUWEN IN DE OORLOG'
Een van onze vrouwelijke re-enactors heeft zich jarenlang verdiept in de vaak vergeten rol van vrouwen in de oorlog, specifiek die in de Verenigde Staten. Wij overdrijven niet als we zeggen dat zonder deze vrouwen de oorlogsindustrie niet had kunnen functioneren. Mis dit niet en leer meer over dit bijzondere stukje geschiedenis. LET OP! alleen op zaterdag. De lezing zal plaatsvinden in de aula van het museum nabij de receptie – 80 personen max.

TWENOT 2022
De grootse vereniging in Nederland voor tankhobbyisten komt op zondag 16 oktober naar Oorlogsmuseum Overloon. Meer dan 80 kramen met modelbouw, rijdende voertuigen, verkoop en een prijsuitreiking, meer dan genoeg te zien en doen. En vergeet de 3 prachtige lezingen niet over o.a. de Deense inzet van de (ook door Nederland gebruikte) Leopard tank in Afghanistan en een uniek kijkje achter de schermen bij een tankrestauratie. Je vindt Twenot op zondag 16 oktober door het hele museum en de lezingen zijn in de aula.

Lezingen tijdens Twenot 2022

Foto: Twenot